måndag 7 juni 2010

Mysdag

Usch vilket tråkigt väder det har varit idag. Fick bli att tillbringa dagen inne. I eftermiddags kom Emma och "magen" och hälsade på oss. Inte många veckor kvar tills bäbisen ska ut i världen.
Barnprogram har Madicken upptäckt och tycker det är väldigt roligt. Mysigt att ligga och titta på tillsammans med henne.



Till kvällen hann vi med att baka världens godaste tekakor.
Ni måste verkligen prova dessa!!
Koka en gröt på 1/2 liter mjölk, 2 dl havregryn, 1 tsk salt.
Smula jästen 2pkt i en assistent tillsammans med 1 dl ljus sirap.
Ha i 50 g smör och 1/2 liter mjölk i grötblandningen och se till att den är ca 37 grader.
Häll i gröten i assistenten och ca 13 dl mjöl. Häll mjölet lite i sänder.
Låt jäsa 30 minuter.
Gör runda bullar, nagga och låt jäsa30 minuter på plåt med bakplåtspapper
Grädda i ugnen ca 175 grader ca 10 minuter eller tills dem har fått lite färg.
Lycka till!

1 kommentar:

  1. Åhh var så mysigt att träffa er igår! :) Jaaa, snart är lilla Ralf här..
    Jag håller verkligen med om tekakorna! Sen jag fick det receptet av dig för flera år sen är de tekakorna mina favoriter! Så tråkigt bara att mina glutenfria aldrig blir så fluffiga som dina.. Fast nuförtiden brukar jag ha i linfrön och solrosfrön. Och så blandar jag havregrynen med bovetegryn;)>>Minst lika gott!

    Puss på er!

    SvaraRadera